Béatrice LAURENT is Maître de Conférences at the Université des Antilles et de la Guyane in Martinique, where she teaches Romantic/Victorian studies.
A Pre-Raphaelite scholar, Béatrice has contributed to Worldwide Pre-Raphaelitism (ed. T. Tobin, SUNY Press, 2004), to several issues of the Journal of Pre-Raphaelite Studies, and was the editor of a volume of essays on William Morris (News from Nowhere, ed. Du Temps, Nantes, 2004). Her broader field of research is visualities and she published La Peinture anglaise in 2006 (ed. Du Temps).
Essais publiés
1. « Vision and Apocryphal Re-Vision in W.H. Hunt’s Triumph of the Innocents». Journal of Pre-Raphaelite Sudies 9 (automne 2000): 37-50.
2. « The Dream of a Victorian Quattrocento : D.G. Rossetti’s Answer to the Dilemma of his Anglo-Italian Identity ». Flight from Certainty, the Dilemma of Identity and Exile. Eds. A. Luyat & F. Tolron. Collection Perspectives on Modern Literature. ed. David Bevan, Rodopi : Amsterdam, 2001, pp. 34-47.
3. « William Holman Hunt, ou Le Bouc Emissaire face aux canons », Loi et Transgression. Actes du colloque de l’association « Culture et Religion dans les Pays Anglophones ». Ed. Christiane d’Haussy, Strasbourg: Imprimerie de l’Université Marc Bloch, 2002, pp. 153-63.
4. « ‘Painting Upon the Darkness’ : les visions artistiques de Thomas De Quincey”, Lectures d’une Oeuvre : Confessions of an English Opium-Eater de Thomas De Quincey. Ed. Jean-Pierre Naugrette, Nantes : Editions du Temps, 2003. pp. 123-45.
5. « An Inventory of the Pre-Raphaelite Virtual Museum, October 1849 ». Wordwide Pre-Raphaelitism. Ed. Thomas Tobin. Collection « Studies in the Long Nineteenth Century », New York : State University of New York Press, 2004. pp. 19-43.
6. « William Morris ou l’art de la béatitude séculière », Lectures d’une Oeuvre : «News from Nowhere de William Morris ». Ed. Béatrice Laurent. Nantes : Editions du Temps, 2004. pp. 33-51.
7. « Existe-t-il un style préraphaélite ? » Cercles [revue électronique de l’Université de Rouen] mai 2005: 17-28.
8. « Utopie d’enfance : le Nulle Part de William Morris ». Recherches en Esthétique 11 (octobre 2005): 117-22.
9. «Hidden Iconography in D.G. Rossetti’s Found». Journal of Pre-Raphaelite Studies 15 (automne 2006): 14-26.
10. « Ailleurs intérieurs : l’errance chez Thomas De Quincey », Errance(s), Actes du colloque du CEREAP, sous la direction de Dominique Berthet, Paris : L’Harmattan, 2007. pp. 117-131.
11. « The Bower’s Secret: Intimacy in the Art of Dante Gabriel Rossetti», Interfaces 28 (2008): 13-29.
12. « The Landscapes of Nowhere ». The Journal of William Morris Studies (Summer 2009): 53-65.
13. « Nowhere, Neverland, Wonderland, ailleurs victoriens », Visions de l’Ailleurs. Actes du colloque du CEREAP. Ed. Dominique Berthet. Paris : L’Harmattan: 2009. pp. 195-209.
14. « Le Renouveau de l’herméneutique médiévale dans l’iconographie préraphaélite». Les Ecritures secrètes. Eds. Michel Briand, Colette Camelin & Liliane Louvel. Rennes : La Licorne, PUR, 2009. pp. 123-140.
15. « The Curiosity Cabinet: Exhibition(ism) in De Quincey’s Confessions of an English Opium Eater » dans The Exhibit in the Text. The Museological Practices of Literature. Eds. Caroline Patey et Laura Scuriatti. Collection “Cultural Interactions: Studies in the Relationship between the Arts”. Oxford: Peter Lang UK, 2009. pp. 11-28.
16. «Fluidités victoriennes». Cahiers Victoriens et Edouardiens 71 (avril 2010); 211-228; Eds. Luc Bouvard et Annie Escuret. Montpellier : PUM, 2010.
A paraître
17. « Le Troubadour irlandais du Félibrige provençal : William Bonaparte Wyse». Actes du Colloque « Provence and the British Imagination ». Presses Universitaires de la Méditerranée, 2012.
18. « Notice biographique Gabriele Rossetti », Le monde Maçonnique des Lumières. Dictionnaire prosopographique. Eds. Charles Porset et Cécile Révauger. Paris : Editions Champion, 2012.
14 septembre 2012